HEADER_downwinder_checklist

Downwinder Checklist

Hieronder een uitgebreide (safety) checklist voor als je een downwinder wilt maken.

1. KITE BUDDY
Een downwinder maken met een buddy is ten eerste voor de veiligheid, maar vooral een stuk leuker. Daarbij is het praktisch met vervoer als je op het eindpunt een auto hebt klaarstaan voor de terugreis. Heb je nog geen kitebuddy, maar wil je graag een downwinder maken met iemand, laat het weten in de Facebook-groep.

Transport
Wanneer je samen een downwinder maakt is het handig om met twee auto’s te vertrekken. Rijd eerst naar de plaats waar je de downwinder wilt eindigen en laat daar een auto staan. Het is aan te raden om aan de auto een “keybox” of “minikluis” vast te zetten, waarin je de sleutel bewaard. Mocht een van jullie onverhoopt stranden, dan kan de auto wel geopend en verplaatst worden. Laat in deze auto een set droge kleren achter, handdoek, tas voor natte spullen, seat cover etc. Vervolgens rijd je naar de startlocatie.

OV Chip / Taxigeld
Het kan voorkomen dat je je downwinder moet staken onderweg door bijvoorbeeld materiaalpech, neem daarom ook je OV-chipkaart mee.

2. SKILLS
Zorg dat je meer dan alleen de basisvaardigheden goed onder de knie hebt en in een gevorderd stadium bent als kitesurfer. Wees vertrouwd met het varen op open zee en zorg dat je een self-rescue en packdown in de praktijk hebt geoefend.

Launching and landing
Zorg ervoor dat je samen met je buddy “simultaan” kunt starten en landen, dus zonder hulp van derden. Je zult in de situatie komen dat er geen omstanders zijn die jullie kunnen helpen, daarom is het belangrijk dat je zonder externe hulp, samen beide kites kunt oplaten en landen.

Self launch and landing
Ook zul je in een situatie kunnen komen waarbij je niet geholpen kunt worden door je kite-buddy. Dan is het belangrijk dat je zelf kunt kunt landen en launchen. Er zijn verschillende technieken en hulpmiddelen om dit te doen. De veiligste manier is met behulp van een leash, zoals in onderstaande video.

Downloop / Kiteloop
In een situatie waarin de wind plotseling wegvalt kan het nodig zijn om te anticiperen met een downloop om power te genereren.

Deathloop
Kitesurfer’s nachtmerrie: je kite raakt in een deathloop. Hieronder een goede video die uitlegt wat je kunt doen om een deathloop te stoppen.

3. SAFETY

Self Rescue en pack down
Self Rescue op open water kun je leren bij elke kitesurfschool en dient werkelijk in de praktijk geoefend te worden, want de theorie is niet voldoende.

EHBO / First Aid
Het is aan te raden om een theorie- en praktijkcursus EHBO te volgen. Kijk bijvoorbeeld eens bij het Rode Kruis voor een overzicht. Download tevens de EHBO-app.

Reddingsbrigade (KNRM) / Kustwacht

Mocht je in nood zijn bel dan de kustwacht op telefoonnummer 0900 0111 of het nummer van de (lokale) reddingsbrigade (KNRM) +31 (0)255 545 858. Plan je downwinder daarom goed en kijk op de website van het KNRM naar een overzicht van redingsbrigades. Mocht je tijdens je downwinder je board of kite verliezen bel dan ook de reddingsbrigade om dor te geven dat je je gear kwijt bent. Zo voorkom je dat de KNRM op zoek gaat naar een vermissend persoon, terwijl jij gewoon aan land bent.

“Be Traceable” Board Sticker
De KNRM heeft een speciale sticker (Be Traceable) beschikbaar gesteld om op je gear te plakken. Zo kunnen gevonden spullen sneller bij de rechtmatige eigenaar worden teruggebracht. Je kunt de sticker hier betsellen.

Handsignalen
downwinder-hand-signs

Leer de handsignalen voor eenvoudige communicatie op het water:

1. “The pointer” – betekent “let’s go” of na een pauze (nr. 3) “let’s continue downwind”.

2. “The waving hand/arm” betekent “I need attention”, dit kan betekenen “ik heb hulp nodig” of “ik zie iets interessants”

3. “The fist” met arm in hoek van 90 graden betekent “freeze” en met opgestoken arm, betekent het “break” of “ik moet naar de kant”.

4. “The rotation” betekent dat iemand op deze plek wil blijven hangen, bijvoorbeeld omdat er goede golven zijn.

5. “The Shaka” om andere surfers te groeten.

6. “The Wanker” betekent een “compliment”.

4. SAFETY GEAR

Restube
Restube is een compacte, opblaasbare reddingsboei die je kunt dragen aan je trapeze. Mocht je onverhoopt je kite en/of board verliezen, dan heb je de boei achter de hand. Tevens fungeert de boei als noodsignaal met de felle gele kleur is hij goed te spotten voor het KNRM.

Line cutter
Mocht je verstrikt raken in je lijnen is een ‘line cutter’ een must. Ze zijn bij de meeste shops verkrijgbaar, zie ook de KSV kitecleat.

Water proof pouch voor mobiele telefoon

Je kunt je telefoon meenemen tijdens je downwinder in een waterdicht tasje (pouch) die je om je nek en onder je wetsuit kunt dragen. In noodgevallen kun je de kustwacht bellen (0900 0111) en eventueel je GPS-locatie doorgeven. Ook kun je een taxi bellen mocht je onverhoopt je downwinder moeten staken halverwege.

5. KITE GEAR

Kite

Zorg dat je kite in orde is. Inspecteer je zeil, leading edge en struts op kleine beschadigingen en laat deze zo nodig repareren. Je kunt voor een downwinder een kleinere kite gebruiken dan gebruikelijk, aangezien je downwind vaart.

Bar + lines

Zorg dat je bar en lijnen in orde zijn.

Board

Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur, mocht je een twintip varen, kijk ook eens naar een directional of strapless surfboard. Veelal is dit fijner varen op open zee en langere tochten.

Trapeze

Tip! Kijk eens naar een trapeze met “sliding hook” spreader bar, zoals de Dynabar, deze is te plaatsen op diverse merken trapezes. Voordeel is dat je iets vrijer kunt bewegen met je heup. Andere merken met een sliding hook zijn Ride Engine Hex-core, Dakine Maniac Spreader Bar, Mystic 2Face

Heb je nog aanvullingen, laat het ons weten!

Aanrader is het “Kitesurf Handboek” van Stefan van der Kamp. Daarin staan algemene tips, waaronder de downwinder.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *